Doelen

vlok logo_1

Stichting Vlok (Vrienden van Lombok Orong Kekeran)

VLOK is een in 2002 opgerichte slagvaardige en pragmatische Nederlandse organisatie. VLOK ondersteunt enkele lokale dorps-gemeenschappen in Lombok in hun zelfredzaamheid. Vlok richt zich vooral op randvoorwaardelijke zaken als gezondheidzorginfrastructuur en onderwijs.

Enkele concrete voorbeelden van onze projecten zijn: De bouw van toiletten en schoolgebouwen en de aanleg van elektriciteit en waterleidingen. Ook verzorgt Vlok diverse vakopleidingen (naaien, ICT, bouw, elektricien) en worden gereedschappen beschikbaar gesteld. Verder organiseert Vlok gebitscontroles en krijgen mensen brillen aangemeten.

Vlok heeft persoonlijke betrokkenheid van vrijwilligers en sponsors hoog in het vaandel staan. Regelmatig direct contact met de mensen op Lombok, frequente communicatie over de voortgang en periodieke ‘persoonlijke’ informatievoorziening moet deze betrokkenheid versterken.

Om de continuïteit van de projecten op langere termijn te waarborgen, stuurt Vlok sterk aan op eigen verantwoordelijkheid, motivatie en een eigen bijdrage aan de projecten van de lokale bevolking. Alle projecten van Vlok worden dan ook geïnitieerd vanuit de lokale bevolking en uitgevoerd in samenwerking met lokale organisaties en overheden.

Vlok heeft een anti-strijkstokbeleid en streeft bovendien naar een zo groot mogelijke transparantie. Begrotingen, inkomsten en gemaakte kosten en resultaten van de projecten worden voor iedereen goed en overzichtelijk toegankelijk gemaakt.